REGULAMIN ORGANIZACYJNY
Miejsko – Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej
w Kolbuszowej

 

Rozdział I

 

Postanowienia ogólne

 

 

§ 1

 

  1. Regulamin organizacyjny Miejsko – Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kolbuszowej zwany dalej Regulaminem określa szczegółowo organizację oraz tryb pracy Miejsko – Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kolbuszowej zwanego dalej Ośrodkiem.
  2. Siedzibą Ośrodka jest miasto Kolbuszowa, a terenem działalności teren całej gminy Kolbuszowa.
  3. Ośrodek jest jednostką organizacyjną Gminy Kolbuszowa działającą na zasadach jednostki budżetowej.

 

 

 

Rozdział II

 

Struktura organizacyjna Miejsko – Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kolbuszowej

 

 

§ 2

 

  1. Ośrodkiem kieruje Kierownik, który jest odpowiedzialny za jego działalność.
  2. Kierownik w szczególności:
  1. wykonuje czynności z zakresu prawa pracy w stosunku do pracowników Ośrodka,
  2. wydaje decyzje administracyjne w indywidualnych sprawach z zakresu administracji   publicznej, na podstawie upoważnienia udzielonego przez Burmistrza,
  3. wydaje zarządzenia wewnętrzne.

 

 

§ 3

 

  1. Kierownik działa przy pomocy Zastępcy Kierownika Ośrodka.
  2. Zastępca Kierownika w szczególności:
  1. wydaje decyzje administracyjne w zakresie upoważnienia udzielonego przez Burmistrza na wniosek Kierownika Ośrodka,
  2. koordynuje i nadzoruje realizację strategii rozwiązywania problemów społecznych oraz programów z zakresu pomocy społecznej,
  3. sporządza sprawozdania, analizy i bilanse potrzeb w zakresie realizowanych zadań,
  4. koordynuje działalność, nadzór i organizowanie pracy stanowisk ds. pracy socjalnej.
  1. W czasie nieobecności Kierownika – Zastępca Kierownika wykonuje wszystkie jego czynności    z wyjątkiem zatrudnienia, zwalniania i nagradzania pracowników.

 

 

§ 4

 

  1. W Ośrodku funkcjonuje stanowisko Głównego Księgowego, podległe bezpośrednio Kierownikowi Ośrodka.
  2. Główny Księgowy Ośrodka w szczególności:
  1. prowadzi sprawy z zakresu rachunkowości i gospodarki finansowej Ośrodka,
  2. bieżąco analizuje realizację planu finansowego Ośrodka,
  3. opracowuje zasady sporządzania, przyjmowania, obiegu i przechowywania dokumentów finansowych w Ośrodku,
  4. kontroluje legalność dokumentów dotyczących wykonywania planu finansowego Ośrodka,
  5. opracowuje zbiorcze sprawozdania z wykonania planu finansowego Ośrodka i jego analizę.

 

 

§ 5

 

  1. W skład Ośrodka wchodzą następujące działy i komórki organizacyjne:
  1. Wieloosobowe stanowisko ds. pracy socjalnej
  2. Dział finansowo – księgowy
  3. Dział usług opiekuńczych
  4. Dział świadczeń rodzinnych
  5. Dział organizacyjno-administracyjno- gospodarczy
  6. Zespół ds. asysty rodzinnej
  7. Dzienny Dom Senior+ z siedzibą w Hucie Przedborskiej
  1. Kierownikowi Ośrodka podlegają bezpośrednio następujące działy i stanowiska pracy:
  1. Zastępca Kierownika
  2. Główny Księgowy
  3. Dział usług opiekuńczych
  4. Dział świadczeń rodzinnych
  5. Dział organizacyjno-administracyjno-gospodarczy
  6. Zespół ds. asysty rodzinnej
  7. Dzienny Dom Senior+ z siedzibą w Hucie Przedborskiej
  1. Zastępcy Kierownika podlega bezpośrednio Wieloosobowe stanowisko ds. pracy socjalnej.
  2. Głównemu Księgowemu podlega bezpośrednio Dział finansowo – księgowy.
  3. Struktura Organizacyjna Ośrodka określona jest w Załączniku Nr 1 do Regulaminu.

 

 

 


 

Rozdział III

 

Organizacja wewnętrzna komórek organizacyjnych Ośrodka oraz zakresy ich działania

 

 

§ 6

 

Wieloosobowe stanowisko ds. pracy socjalnej

 

  1. Stanowisko podlega bezpośrednio Zastępcy Kierownika M-GOPS
  2. Do obowiązków stanowiska należy w szczególności:
  1. prowadzenie pracy socjalnej na terenie działania Ośrodka,
  2. rozpoznawanie i określanie potrzeb w zakresie pomocy społecznej jednostek i rodzin,
  3. przeprowadzanie wywiadów środowiskowych u osób ubiegających się  o  pomoc oraz gromadzenie odpowiedniej dokumentacji,
  4. wnioskowanie w sprawach świadczeń pomocy społecznej, a to:

        a) pomoc finansowa,

        b) pomoc rzeczowa,

        c) pomoc usługowa,

        d) pomoc instytucjonalna,

  1. podejmowanie działań na rzecz osób doświadczających przemocy, w tym uczestniczenie w działaniach w ramach procedury Niebieska Karta,
  2. przyjmowanie i rozpatrywanie wniosków o wydanie Karty Dużej Rodziny,
  3. prowadzenie właściwej dokumentacji do wymienionych spraw,
  4.  współpraca z instytucjami, organizacjami społecznymi, Kościołem Katolickim, innymi kościołami i związkami wyznaniowymi oraz zakładami pracy w celu realizacji zadań pomocy społecznej,
  5. obsługa systemów informatycznych dotyczących pomocy społecznej.

 

 

§ 7

 

 Dział finansowo – księgowy

 

  1. Pracą Działu kieruje Główny Księgowy Ośrodka.
  2. Do obowiązków Działu w szczególności należy:
  1. przygotowanie planu projektu budżetu Ośrodka,
  2. prowadzenie obsługi finansowo – księgowej Ośrodka,
  3. organizowanie prawidłowego obiegu dokumentów,
  4. przestrzeganie zasad dyscypliny finansowej oraz celowości i oszczędności wydatków,
  5. sporządzanie dokumentów finansowych, dysponowanie z r-ku bankowego (przelewy, czeki).
  1. Prowadzenie całości dokumentacji związanej z wypłatą wynagrodzeń i zasiłków:
  1. sporządzanie list płac dla pracowników,
  2. naliczanie zasiłków chorobowych, macierzyńskich,
  3. sporządzanie dokumentów zgłoszeniowych do ZUS -u,
  4. naliczanie i przekazywanie składek miesięcznych ZUS od wynagrodzeń, zasiłków i  świadczeń rodzinnych,
  5. prowadzenie kart wynagrodzeń,
  6. obsługa systemów informatycznych w tym dotyczących spraw księgowych, płacowych i innych.
  1. Prowadzenie spraw związanych z obsługą finansową Ośrodka w szczególności:
  1. przygotowywanie dokumentacji do wypłaty świadczeń (w tym czeki, listy wypłat),
  2. prowadzenie ewidencji druków ścisłego zarachowania.

 

 

§ 8

 

Dział usług opiekuńczych

 

  1. Działem usług opiekuńczych kieruje Kierownik Działu.
  2. Do obowiązków Działu w szczególności należy:
  1. prowadzenie usług opiekuńczych dla osób samotnych wymagających tej formy pomocy jak również dla osób w rodzinie, którym rodzina nie może zapewnić usług, a w szczególności obejmują:
  1. pomoc w zaspokajaniu codziennych potrzeb życiowych,
  2. opiekę higieniczną,
  3. pielęgnację zleconą przez lekarza,
  4. zapewnienie kontaktów z otoczeniem.
  1. prowadzenie specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi, które w szczególności obejmują:
  1. uczenie i rozwijanie umiejętności niezbędnych do samodzielnego funkcjonowania,
  2. pielęgnację jako wspieranie procesu leczenia,
  3. rehabilitację fizyczną i usprawnienie zaburzonych funkcji organizmu,
  4. pomoc mieszkaniową,
  5. zapewnienie dzieciom i młodzieży z zaburzeniami psychicznymi dostępu do zajęć rehabilitacyjnych i rewalidacyjno-wychowawczych.

 

 

§ 9

 

Dział organizacyjno-administracyjno-gospodarczy

 

  1. Działem organizacyjno-administracyjno-gospodarczym kieruje Kierownik Działu.
  2. Do obowiązków Działu w szczególności należy:
  1. prowadzenie spraw kadrowych,
  2. prowadzenie sekretariatu Ośrodka,
  3. prowadzenie całości dokumentacji z zakresu pomocy społecznej i dożywiania klientów Ośrodka, w tym:
  1. przygotowywanie decyzji administracyjnych,
  2. sporządzanie list wypłat zasiłków oraz przekazywanie ich do księgowości,
  3. sporządzanie sprawozdań z zakresu pomocy społecznej, dożywiania
  4. przekazywanie do księgowości informacji z niezbędnymi danymi świadczeniobiorców do objęcia ubezpieczeniem lub wyrejestrowaniem z ubezpieczeń,
  1. pozyskiwanie środków finansowych na realizację projektów,
  2. prowadzenie spraw związanych z ochroną danych osobowych,
  3. prowadzenie składnicy akt,
  4. zaopatrzenie materiałowo – techniczne Ośrodka,
  5. zapewnienie przewozu samochodem służbowym i utrzymanie w należytym stanie samochodu Ośrodka,
  6. obsługa systemów informatycznych,
  7. obsługa Karty Dużej Rodziny,
  8. przeprowadzanie zamówień publicznych,
  9. prowadzenie spraw związanych ze żłobkiem,
  10. utrzymanie ładu i porządku.

 

§ 10

 

Dział świadczeń rodzinnych

 

  1. Działem świadczeń rodzinnych kieruje Kierownik Działu.
  2. Do obowiązków Działu w szczególności należy:
  1. Prowadzenie całości dokumentacji klientów w zakresie świadczeń rodzinnych, świadczeń wychowawczych, zaliczek  alimentacyjnych i funduszu alimentacyjnego,
    a w szczególności:
  1. przyjmowanie wniosków,
  2. kompletowanie dokumentów oraz ustalenie prawa do świadczeń rodzinnych, świadczeń wychowawczych i świadczeń z funduszu alimentacyjnego w oparciu o obowiązujące przepisy,
  3. przygotowywanie i podejmowanie decyzji administracyjnych,
  4. sporządzanie list wypłat świadczeń rodzinnych, świadczeń wychowawczych i świadczeń z funduszu alimentacyjnego oraz  przekazywanie ich do księgowości,
  5. przekazywanie do księgowości informacji z niezbędnymi danymi świadczeniobiorców do objęcia ubezpieczeniem lub wyrejestrowaniem z ubezpieczeń,
  6. sporządzanie sprawozdań z zakresu świadczeń rodzinnych, świadczeń wychowawczych, zaliczek alimentacyjnych i świadczeń z funduszu alimentacyjnego,
  7. obsługa systemów informatycznych,
  8. współpraca z sądem i komornikiem sądowym w zakresie wskazanym przepisami,
  9. podejmowanie czynności wobec dłużników alimentacyjnych wynikających z ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów,
  10. przygotowanie dokumentów do archiwizacji.

 

§ 11

 

Zespół ds. asysty rodzinnej

 

  1. Stanowisko podlega bezpośrednio Kierownikowi Ośrodka.
  2. Do obowiązków stanowiska należy w szczególności:
  1. opracowanie i realizacja planu pracy z rodziną,
  2. udzielanie pomocy rodzinom w poprawie ich sytuacji życiowej,
  3. udzielanie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów socjalnych,
  4. udzielanie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów psychologicznych,
  5. udzielanie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów wychowawczych z dziećmi,
  6. wspieranie aktywności społecznej rodzin,
  7. motywowanie członków rodzin do podnoszenia kwalifikacji zawodowych,
  8. wsparcie kobiet w ciąży i rodzin.

 

 § 12

 

Dzienny Dom Senior+ z siedzibą w Hucie Przedborskiej

 

  1. Domem kieruje Kierownik Dzienny Dom Senior +.
  2. Do obowiązków Domu należy:

          - realizacja podstawowych usług mających na celu udzielanie pomocy seniorom w  czynnościach dnia codziennego dostosowanych do ich potrzeb, w szczególności:

  • socjalnych
  • edukacyjnych
  • kulturalno-oświatowych
  • aktywności ruchowej lub kinezyterapii
  • sportowo-rekreacyjnych
  • aktywizujących społecznie
  • terapii zajęciowej.

 

Rozdział IV

 

Organizacja pracy w Ośrodku

 

§ 13

 

  1. Pracownicy wykonują zadania i obowiązki określone przez Kierownika  w indywidualnych  zakresach czynności oraz wynikające z postanowień niniejszego regulaminu.
    Za prawidłowe ich  wykonywanie są odpowiedzialni przed Kierownikiem Ośrodka.
  2. Na podstawie niniejszego regulaminu Kierownik Ośrodka opracowuje zakresy czynności, obowiązki, odpowiedzialność i uprawnienia pracowników.
  3. Tygodniowy rozkład czasu pracy Ośrodka oraz godziny rozpoczynania i kończenia pracy w poszczególnych dniach tygodnia ustala Kierownik Ośrodka.

 

 

§ 14

 

Ośrodek Pomocy Społecznej zapewnia obsługę organizacyjno-techniczną Zespołu Interdyscyplinarnego ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie w Gminie Kolbuszowa.

 

 

§ 15

 

Kierownik Ośrodka przyjmuje i rozpatruje skargi i wnioski kierowane do Ośrodka.

 

 

Rozdział V

 

Postanowienia końcowe

 

Zmiany niniejszego regulaminu mogą być dokonywane w trybie właściwym dla jego wydania.

 

 


 

Program Rodzina 500 +


Infolinia 500+
800 100 990


 

Podsumowanie programów MRPiPS

Skorzystaj z usług publicznych

Złóż wniosek przez internet


 

 



 

 

Gościmy

Odwiedza nas 14 gości oraz 0 użytkowników.