Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Kolbuszowej informuje, że osoby, które ogrzewają mieszkanie lub dom gazem ziemnym mogą otrzymać zwrot podatku VAT od ceny gazu dostarczonego od 1 stycznia do 31 grudnia 2023 r.
Refundacja podatku VAT przysługuje w przypadku, kiedy:
- gospodarstwo domowe jako główne źródło ogrzewania wykorzystuje źródła ogrzewania na paliwa gazowe, który zostały wpisany lub zgłoszone do centralnej ewidencji emisyjności budynków CEEB,
- przeciętne miesięczne dochody, w przypadku gospodarstwa jednoosobowego, nie przekraczają 2 100 zł lub 1 500 zł na osobę, w przypadku gospodarstwa wieloosobowego.
W przypadku, kiedy wniosek składany jest:
- od 1 stycznia do 31 lipca 2023 r. - obowiązuje dochód z 2021 r,
- od 1 sierpnia do 31 grudnia 2023 r. - obowiązuje dochód z 2022 r.
Dochody weryfikowane są jednorazowo, podczas złożenia pierwszego wniosku o refundację.
Refundacja podatku VAT nie będzie przysługiwać, w przypadku gdy:
- paliwo gazowe służy jedynie do gotowania lub podgrzewania wody użytkowej,
- kryterium dochodowe zostało przekroczone,
- wnioskodawca nie jest stroną umowy z przedsiębiorstwem energetycznym, które dostarcza paliwa gazowe,
- źródło ogrzewania zasilane paliwem gazowym nie zostało zgłoszone lub wpisane do CEEB,
- gospodarstwo domowe korzysta z miejskiej sieci ciepłowniczej lub kotła zasilanego LPG.
Co zrobić, żeby otrzymać tzw. dodatek gazowy?
- złożyć wniosek w gminie właściwej ze względu na miejsce zamieszkania,
- wnioskodawca to osoba, która zawarła umowę sprzedaży paliw gazowych i jest odbiorcą wskazanym w fakturze VAT,
- przyznanie refundacji nie wymaga od organu wydania decyzji - informacja o rozstrzygnięciu sprawy zostanie przesłana na adres poczty elektronicznej , jeśli zostanie podany we wniosku, a jeśli nie zostanie wskazany, będzie możliwość osobistego odebrania tej informacji w urzędzie,
- wysokość refundacji będzie odpowiadała tylko kwocie podatku VAT z opłaconej faktury załączonej do wniosku.
Sposoby złożenia wniosku:
- na piśmie - osobiście w siedzibie Działu Świadczeń Rodzinnych M-GOPS w Kolbuszowej, ul. Ruczki 3 (budynek dworca) – wyznaczeni pracownicy sprawdzą kompletność dokumentów, pomogą w razie problemów z uzupełnieniem wniosku oraz udzielą informacji,
- za pomocą środków komunikacji elektronicznej - wysyłka pisma ogólnego na skrzynkę ePUAP, gdzie załącznikiem będzie podpisany elektronicznie plik zawierający wypełniony wniosek o refundację podatku VAT (podpisanie pliku przy użyciu profilu zaufanego - , wysłanie pisma ogólnego na skrzynkę. Podpisanie pliku za pomocą profilu zaufanego możliwe jest poprzez stronę: https://www.gov.pl/web/gov/podpisz-dokument-elektronicznie-wykorzystaj-podpis-zaufany/. Wysłanie pisma ogólnego na skrzynkę ePUAP urzędu możliwe jest poprzez stronę: https://www.gov.pl/web/gov/wyslij-pismo-ogolne;
- przy użyciu aplikacji mObywatel - należy wybrać opcję Złóż wniosek, a następnie wybrać właściwy wniosek - pobranie jest możliwe poprzez stronę: https://www.gov.pl/web/mobywatel-w-aplikacji/pobierz-aplikacje1.
Poprawnie złożony wniosek musi zawierać:
1) fakturę VAT dokumentującą dostarczenie paliw gazowych (UWAGA – musi to być faktura rozliczeniowa, ponieważ faktura prognozowana nie uprawnia do otrzymania rekompensaty podatku VAT),
2) potwierdzenie opłacenia składanej faktury VAT.
Wnioski o refundację podatku VAT przyjmujemy:
- do 29 lutego 2024 r. - w dowolnym momencie po otrzymaniu faktury VAT,
- po 29 lutego 2024 r. - w ciągu 30 dni od otrzymania faktury VAT, która jest przedmiotem wniosku.
Jeśli wnioskodawca składa wniosek po 29 lutego 2024 r. to jedynie z fakturą, którą odbiorca otrzymał w ciągu ostatnich 30 dni.
Wypełnij wniosek i dołącz do niego
- składasz wniosek pierwszy raz, lub
- zmieniły się dane twojego gospodarstwa i jego członków,
- załącznik nr 1A,
jeśli osiągacie dochody inne niż dochody podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych wypełnij odrębne oświadczenia dla siebie i każdego z członków gospodarstwa domowego
- załącznik nr 1B,
jeśli osiągacie dochody z gospodarstwa rolnego, wypełnij odrębne oświadczenia dla siebie i każdego z członków gospodarstwa domowego
- załącznik nr 2,
jeśli przekazana faktura obejmuje okres wykraczający poza 2023 rok,
- załącznik nr 3,
jeśli składasz wniosek po 29 lutego 2024 roku.
Jeżeli składasz swój wniosek po raz kolejny zaznacz to we wniosku, dołącz fakturę oraz dowód opłacenia – jeśli nie zmieniła się sytuacja Twojego gospodarstwa domowego nie musisz ponownie uzupełniać załączników.